Sihanoukville & Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Femke Maartje - WaarBenJij.nu Sihanoukville & Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Femke Maartje - WaarBenJij.nu

Sihanoukville & Ho Chi Minh City

Door: Maartje en Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

04 April 2008 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Donderdag 27 maart

We hebben eindelijk weer schone kleren want ja de Laundry service heeft weer goed zijn werk gedaan :) yeeeh!
Vandaag een rustig stranddagje. Of naja rustig... hier mijn advies voor mensen die aan het strand van Sihanoukville gaan liggen. Kies snel een ligbed, ga gelijk liggen, wiebel niet teveel, kijk niet teveel in de rondte en doe zo snel mogelijk alsof je slaapt!! Alleen op deze manier kun je een beetje rustig liggen:). Negeer je mijn advies dan heb je om de 2 tellen een kindverkopertje bij je of op je zitten (ja van lichamelijk contact zijn deze kids niet vies) om armbanden te verkopen of sarongs, of een manicure/pedicure vrouwtje wat maar al te graag je nageltjes wil doen of je benen wil ontharen met touwtjes...
Fem met haar afbrokkelende nagellak en ik met mijn nog nooit geschoren harige benen zijn een perfect doelwit... fijn...:D
Naast deze fijne bezoekers heb je ook nog de bedelaars; mensen met geen benen, geen armen, stompjes of een oma die opa op haar rug heeft... het is vreselijk! En ook erg verschrikkelijk dat er zoveel van zijn. We geven ze af en toe wel wat, maar of het echt helpt...

Vrijdag 28 maart

Vandaag zijn we naar het Ream National Park geweest. HET park van Sihanoukville wat bekend staat om de vele vogelsoorten en dolfijnen.. jaja het werd ons weer eens beloofd :)
8 uur werden we bij de pick-up plek opgehaald om 2 tellen later weer afgezet te worden vlakbij ons hotel om daar een heerlijk baguette-je met butter & jam en 6000 vliegen te eten... heerlijk :D

Met ongeveer 10 man werden we vervolgens in een truck geladen om 50 minuten later gelukkig nog in leven aan te komen bij een haventje. Met 10 man wiebelend in je achterbak keihard remmen is voor de Cambodjanen blijkbaar erg normaal... Hellup!
De boottocht naar het eilandje was lang maar wel erg mooi. Helaas hebben we uiteraard weer geen dolfijnen gezien want tja "Je kan niet alles hebben", maar wel wat vogels en springvissen :) Ook leuk!
Het eiland zelf was tof. We liepen met een wandeling van ongeveer 45 minuten door een prachtige Mangrove jungle die echt lekker groen was! We waren erg blij met eindelijk een echte jungle :) Na de wandeling kwamen we bij een prachtig strand waar we een uurtje hebben gezwommen. Weer terug wandelen en ik dacht even dat ik brulapen hoorde... maar het was Femke der arme maagje die in hoge nood was voor voedsel. Gelukkig wachtte er op ons een topmaaltijd...; een baquette met vis en tomatenketchup :p! Normaal niet mijn favoriet maar het ging er nu in als zoete broodjes!
Een mooi dagje in het Ream National Park.

's Avonds hebben we tapas gegeten, jaja we hadden een spaans restaurantje gevonden. Best lekker, geen Fachada, maar we mogen niet klagen :) Tapas in Cambodja, geweldig!

Zaterdag 29 maart

Vandaag gingen we de visums voor Vietnam regelen. Volgens alles en iedereen was dit een heel karwei en zou het wel 3 dagen duren. Het leek ons wel handig om zelf naar het Vietnamese Consulaat te gaan en dit hebben we dan ook maar gedaan. Het visum was binnen 1 minuut geregeld :D
Alleen was er 1 klein probleempje, bij de verblijfperiode hadden we geschreven +- 3 weken (waarom? geen idee, vonden we wel leuk staan uhum) en nu had de Vietnamese consulator (:p) er ook een visum van 3 weken van gemaakt... maar we wilden natuurlijk gewoon een maand!! Die aardige afzetter wilde ons gelijk weer 5 dollar aftroggelen om het te laten veranderen, maar daar wilden wij niet van weten en dankzij mevrouw Leautaud haar overredingskracht veranderde hij het met veel gemopper gratis :D Gooooo Femke!!
Even langs het postkantoor en de supermarkt. Bij het laatstgenoemde hebben we shampoo gekocht. Niet speciaal denk je misschien, maar het was wel degelijk speciale shampoo; speciaal voor Fem: Ginna shampoo :D (Voor de onwetenden onder ons Femke woont in Gein en dit noemen wij ook wel Ginna muhahaha)
Verder nog op het strand gelegen, bij de Japanner gegeten (heel lekker!) en nog een drankje gedaan op het strand! Een heel vrolijk drankje voor sommige :p

Zondag 30 maart

Voor de verandering vandaag weer een stranddagje..(nou niet gelijk allemaal afhaken he :p)!
Het was heerlijk :) Lekker lezen, bijbruinen (ja ook de menselijke kreeft kon weer ietsepietsie in de zon hehe) en muziek luisteren.
In de namiddag wilden we net bij een duikschooltje onze duik voor morgen regelen toen we onderweg aangesproken werden door 2 jongens van een concurrerende duikschool. Het aanbod was beter en best overtuigend; jullie hoeven niks te doen, alleen maar in het water te springen en te duiken... NICE :P We waren om en morgen was geregeld!

's Avonds laat nog geweldig nieuws ontvangen dat mijn teampje kampioen is geworden Yeeeeh! Wat heb ik heerlijk geslapen :D

Maandag 31 maart

De duikdag! Yeeh wat hadden we er weer zin in. Kwart over 6 ging de wekker en om 7 uur stonden we al trappelend klaar bij The Dive Shop Cambodia!

De boottocht naar de duikstek was wel een beetje lang, zo'n anderhalf/2 uur, maar bovenop het dek lagen lekkere matrasjes en daar hebben we nog heel even de oogjes gesloten :)
Onze materialen werden inderdaad helemaal voor ons klaargezet, we hoefden alleen maar in te schuiven, toppie! De 1e duik gingen we met een Japanse duikinstructrice, die natuurlijk nooit aan Ties (onze toffe dive-instructor van koh Tao) kon tippen en dit ook in de verste verte niet deed. Enthousiast was ze niet echt en behalve wat kleine slakjes hebben we niet heel veel gezien. Ik vond de koralen wel erg kleurrijk en ondanks de harde stroming vond ik het een oke-duik! Fem was iets minder enthousiast; haar flippers zaten veelste strak en knelden haar voeten af en dat een uur lang! Bummer, gelukkig hadden ze aan boord andere flippers en ging het de 2e duik veel beter!

De 2e duik gingen we met Paul op zoek naar zeepaardjes. Vantevoren waren we al gewaarschuwd dat het koraal bruin zou zijn als we op zoek zouden gaan naar zeepaardjes, maar dat hadden we er wel voor over :) Het koraal was inderdaad erg bruin en saai maar de zeepaardjes hebben we gevonden! 4 stuks! Het zijn echt grappige kleine wezentjes. Ook vond Paul een schelp met een kleine inktvis erin. We hebben hem aangeraakt en zelfs onder water kun je Fem horen gillen hahaha :D Het voelde heel grappig!
Weer 2 uur terug op de boot, vermoeiend lang, dus de matrasjes kwamen weer goed van pas.

's Avonds hebben we weer wat gedronken op het strand. Het strand is ook 's avonds heel leuk met allemaal heerlijke chillstoelen en kaarsjes op tafel. Gezellig gekletst met Alabama Dan en de restaurant boys Johnny & Sky. We komen al een paar dagen bij hetzelfde tentje dus hebben we al vaste plekken haha :)
We hebben afgesproken met Sky (Cambodjaanse naam Camra, bijna hetzelfde :p) om morgen te gaan kijken bij zijn schooltje waar hij vrijwillig Engelse lesgeeft. We zijn benieuwd!

Dinsdag 1 April:

We hebben 2 uurtjes op het strand gelegen en toen we weg wilde om wat boodschapjes te doen kwamen we erachter dat onze teenslippers weg waren… Maartje is erug gehecht aan d’r zilveren juweeltjes dus dit was best dramatisch :)

We hebben onder alle strandstoelen gekeken, het zand omgeschept, aan de strandtent eigenaren gevraagd maar niemand heeft ze gezien. Toen Maart de hoop bijna had opgegeven (ik al een tijdje) besloot ze het toch nog even te vragen aan d’r lievelings fruitverkoopstertje .. en die had ze niet alleen gezien, die was er ook gewoon op weggelopen! En d’r vriendinnetje op de mijne! Gelukkig hebben we ze weer terug.

We hebben wat snoep gekocht en pennen want we gaan vanmiddag met onze Cambodiaanse vriend mee naar zijn school. Hij geeft daar Engelse les aan kinderen van 6 tot 14 jaar. We hebben eerst bij hem achterop een rondje Sihanoukville gedaan. Langs een tempel gegaan, krottewijkjes gezien, een picknickpark en we zijn bij een weg geweest waar allemaal apen waren. Om half zes begon de les, ze hadden een werkboek met plaatjes en Engelse woorden. De les stelde niet zo veel voor, we deden voornamelijk spelletjes met de woorden. Maar de kinderen vonden het erg leuk, en nog leuker dat er dit keer snoep te verdienen viel.

‘s Avonds zijn we naar de bioscoop geweest! :D Je gaat gewoon zitten in de heerlijke stoelen en het eten & drinken mag je zelf pakken. Na de film reken je gewoon alles af, super dat vertrouwen hier. De film heette Juno, goede film. Toen we de bioscoop uitkwamen was het weer omgeslagen. Het regende al werd je er niet echt nat van en we hebben het mooiste onweer ooit gezien. Er waren overal om ons heen flitsen en heel helder, was echt geweldig mooi.

Woensdag 2 April:

Echt een nietsdagje vandaag; wat rondgelopen, gegeten, gelezen onder de parasol en toen was het alweer avond. De bioscoop was zo een succes gisteren dat we er vandaag weer heen zijn gegaan. Film was iets minder leuk, Flauwe engelse.

En toen tassen gepakt want morgen vertrekken we!

Woensdag 3 April:

Kwart voor acht vertrok onze Mekong Limousine naar Vietnam! Maar, hier in Cambodja leiden alle wegen naar Phnom Penh .. :D We hebben ons best gedaan een andere route te vinden maar het is niet gelukt! Dus op naar Phnom Penh, daar overgestapt en toen richting de grens van Vietnam!

Alle passagiers moesten hun paspoort inleveren, de bus-stewardess zou ervoor zorgen dat er een stempel in zou komen en dat was het. Bij de grens ging het als volgt;

Iedereen moest de bus uit, een douane man las alle namen op (of iets wat erop leek ;)), je pakte je paspoort aan en hup de bus weer in. Dat was lekker snel en makkelijk .. dachten we. Dus ruimde we de paspoorten weer op en gingen we er klaar voor zitten.

Maar de paspoorten moesten weer tevoorschijn gehaald worden voor een andere douane man die ook ons stempeltje wilde zien en ons hoofd wilde vergelijken met het hoofd van de foto.

Daarna reed de bus 10 meter en daar moest weer iedereen de bus uit. Daar moesten we onze tassen slepen naar een gebouwtje waar het allemaal door een röntgen-apparaat werd gehaald. Alle bagage werd weer in de bus geladen en we reden 20 meter verder. Daar stopte we weer, de deuren gingen open en jawel, check .. dubbel-check .. super-check, daar was ie weer! Een douane man die toch nog even zeker wilde weten dat er geen Cambodiaantjes mee werden gesmokkeld. Dus de paspoorten werden weer tevoorschijn gehaald en gecheckt.

Nu vertrokken we dan echt, naar Ho Chi Minh City! Daar waren we met een klein uurtje en na twee uur stapvoets rijden door HCMC waren we op de plaats van bestemming. Wat een drukte!!

Na onze tassen in onze nieuwe kamer gezet te hebben gingen we zo snel mogelijk opzoek naar fastfoooood!!!

In heel Laos & Cambodja was geen Mac te vinden.. de twee uur dat we door HCMC heen reden hebben Maart en ik gespeurd naar een bordje met de M maar helaas niet gezien. Wel de KFC waar we heerlijk hebben gegeten :D

En meteen onze eerste kamikazeactie gemaakt; oversteken in Ho Chi Minh!

De weg is hier ongeveer 6 rijbanen breed, en het stikt er van de brommertjes. Stoplichten, zebrapaden en wegmarkeringen worden genegeerd dus als je wilt oversteken moet je maar hopen dat je ongeschonden de overkant haalt. Wij kijken vooral naar de auto’s (die komen het hardst aan en zijn het minst wendbaar), zodra er voorlopig geen auto aan komt en er enigzins een gaatje valt doen we wat passen richtig de overkant. En nog wat passen … en nog wat … en na samergeknepen billen en brommers die bijna over je tenen heen sjeezen bereik je toch ongedeerd de stoep! De Vietnamese zijn in iedergeval goed in ontwijken :D.

Vrijdag 4 April:

In de twee uur die we gisteren in de bus hebben gezeten door HCMC hadden we al kwijlend zitten kijken naar alle winkeltjes. Dus vandaag gaan we winkelen! We laten ons brengen naar een Russian Market, dit blijkt een groot airconditioned shopping centre te zijn met weer veel dure winkels.

We vinden hier een mooie lingerie winkel, aangezien ik opzoek was naar een nieuwe BH komt dit goed uit. En je zal het niet geloven maar ik heb BIG Boobs (okee, hier in Azie dan)! De grootste maat die ze hadden was voor mij bestemd hehe!

Daarna hebben we een motorbike genomen naar de grote winkelstraat. Dat is ook weer een ervaring! De motorbike taxi’s rijden lekker door, slalommen om alles en iedereen heen en op een kruispunt toeteren ze van; ‘jij stopt want ik rij door’. En dan hopen wij maar dat de andere weggebruiker niet ook met dezelfde gedachten toetert!

We hebben lekker geshopt, en ook hier gebeurd er weer iets merkwaardigs … de broek (wederom grootste maat) die ik wilde passen wordt voor ik het hokje in stap uit mijn handen getrokken. Afkeurend gebaard ze naar mijn heupen dat die te dik zijn en ik mag hier niet eens proberen !!

Maar gelukkig paste ik wel in twee leuke jurkjes en Maart is ook goed geslaagd en heeft drie nieuwe truitjes.

Na het winkelen weer een motorbikie terug genomen, het is wel erg leuk achterop! Net even lekker gegeten, nu gezond, en nu weer even rustig achter internet alle belevingen te typen. Iets te rustig want het internetcafe gaat nu sluiten, we proberen nog een paar foto's erop te zetten en anders komen ze morgen!!

• 04 April 2008 - 16:34

Bennie:

DAg kanjers ben ik weer :P.
    als ik mij goed herrinner heb ik met maartje een gesprek gehad over vietnam en dat dat toch niet ging gebeuren ofzo, wat is er veranderd aan dat idee?

Wel erg grappig dat jullie het weer is niet kunnen laten om jufje te spelen en al die kinderen maar een beetje te verwennen met snoep haha.

Hoe gaat het verder met al het duiken zijn de duik uren die jullie maken nou eigenlijk goed kan je dan weer in een hogere rang komen ofzo???
    Wel apart dat ze eigenlijk overal waar jullie komen als aso's rijden lijkt me dan weer geen fijn idee raak ik helemaal gestest in zo een bus haha

Verder was het weel een leuk (zeeeeeeeer lang) verhaal en ik ben blij dat jullie jullie teenslippers weer terug hebben van die kleine dieveggetjes :P.

Dikke kus een trouwe Fan

• 04 April 2008 - 18:21

Lena:

hey bruine poepvlek!
    jullie zien er gezond en blij uit!en jeej, daar gaat het om!al veel verschil gemerkt tussen de landen?op de foto's ziet het er namelijk allemaal even mooi uit hehe...

kijk uit met oversteken!(trouwens in nederland nemen ze de zebrapaden ook met een korreltje zout whaha...)

daaaaaaaaaaaaaaaaaaag
    (L)
    xxxxxxxxxx

• 05 April 2008 - 07:59

Netty:

Hallo lievies,
    Komt er binnenkort nog een doos met spullen deze kant op? Want als jullie weer gaan shoppen ...... Die andere is er trouwens nog niet! Hoeven jullie eigenlijk geen maskers op tijdens jullie scooterritjes achterop? Lijkt me niet gezond daar, al die uitlaatgassen.
    Ben benieuwd naar jullie volgende belevenissen. Wat betalen jullie nu voor je hotelkamer en hoe zit het met de geldsoort daar ?

Groetjes en een dikkekus van Mama Netty

• 08 April 2008 - 08:58

Fenna:

Heey Femke,

Leuk om wat foto's te zien van jullie avontuur. Het ziet er prachtig uit en leuk dat jullie zoveel plekken bezoeken!
    Ik wens je nog een mooie tijd tegemoet en misschien dat we kunnen afspreken als je terug bent, dan kan ik de verhalen worden: want ik wil ook!

Fenna

• 08 April 2008 - 11:58

Oma Kors:

hallo maartje en femke,
    oma is weer eens bij je moeder want ik was nieuwsgierig naar al julie belevenissen. heb hardstikke leuke foto's van je gezien. maar hoe lang blijven jullie nog weg??? We verlangen wel erg naar je hoor, opa mist je ook erg. Nu lieverd een dikke kus van oma en opa. xxxxx