Niks doen, boottocht, niets & Panda's! - Reisverslag uit Chengdu, China van Femke Maartje - WaarBenJij.nu Niks doen, boottocht, niets & Panda's! - Reisverslag uit Chengdu, China van Femke Maartje - WaarBenJij.nu

Niks doen, boottocht, niets & Panda's!

Door: Maartje en Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

02 Mei 2008 | China, Chengdu

Donderdag 24 April:

6 uur 's ochtends zaten we op de stoep. Na een uur op de stoep gewacht te hebben voor het Darling guesthouse ging eindelijk de deur open en konden we naar binnen!
Nog even geslapen en daarna ons vermaakt met internetten, eten, lezen, china uitstippelen en slapen :)

Vrijdag 25 April:

Vroeg naar beneden gegaan om te vragen of onze Chineze visum onderweg was. Dit bleek het geval dus hebben we onze tassen verder ingepakt en zaten we klaar om te vertrekken naar China!
En we wachten ... wachten .. de wijzers komen steeds dichter bij half 10 en nog steeds geen Vietnamees met onze visum te bekennen. Er wordt 10 keer gebeld, wat gescholden, zenuwachtig naar buiten gekeken maar het is inmiddels al half 10 en de bus vertrekt om die tijd naar China. Alleen zonder ons want de paspoorten met visum zijn er nog niet. Helaas :( Nog een dagje Hanoi dan maar, en geen idee wat we gaan doen.
We horen dat het Vietnam museum for Ethnology interessant is, klinkt best oke bij gebrek aan beter. Was wel leuk, we weten nu in ieder geval hoeveel werk het is om de Vietnamese hoed te maken ;)
s' Middags nog naar de bioscoop geweest .. (jep, alweer!) en nou maar hopen dat morgen alles gaat lukken!

Zaterdag 26 April:

We gaan naar China!
Bij de grens moeten we weer 10 keer ons paspoort laten zien, een verklaring invullen dat we niets hebben (verkoudheid, hoesten .. nee hoor nergens last van :p), de tassen moeten open worden gemaakt; het enige wat ze interessant vinden zijn de reisdagboekjes & de puzzleboekjes. Naar de rest word nauwelijks gekeken.
Dan gaan we door en na een paar uur komen we aan in Nanning.
We nemen een taxi naar het hotel, eerste indruk van de stad is niet erg positief (regen, vies & lelijk) dus we besluiten meteen morgen door te gaan naar Guilin.
We kopen een busticket bij een vrouwtje dat geen woord Engels spreekt. Na wat wijzen op een 'vertaalkaart' hebben we een ticket in onze handen, meer iets wat eruit ziet als een ticket. Bij het hotel even gevraagd wat er op het papiertje staat en het blijkt te kloppen. Morgen om 10 uur vertrekken we met de bus naar Guilin.

Zondag 27 & 28 April:

We hebben nog nooit in zo een ruime bus gezeten; de stoelen zijn nog groter dan die van het vliegtuig. We krijgen nog een Chinees krantje & lunchpakket in onze handen geduwd en daar gaan we. Aangekomen in Guilin wijzen we het hostel aan op de kaart. Je kan hier alleen wijzen, ze begrijpen geen woord van wat je zegt. Eerst brengt ie ons naar een verkeerde plek, dit zou het zogenaamd zijn. Maar er staan ook letters op de muur van het guesthouse en die komen niet overeen met het aangewezen, jammer meneer maar hier trappen we niet in! Dus op naar de goede plek, daar rijdt hij zo heen, die vieze roggelende chauffeur wist het dus wel, grr.. :mad:
We zijn meteen het winkelcentum ingedoken en ff lekker een broodje gegeten en daarna snel terug naar een warme douche want het is koud hier & het regend!!
Winkelstraat is erg modern. Er vallen ons een paar dingen op; de Chinezen zijn erg lang, ze roggelen wat af, er zijn veel vrouwelijke taxichauffeurs, veel spreken geen een(!) woord Engels en .. er zijn heel veel winkels.

Dinsdag 29 april

Vandaag weer een beetje actie yeeeh! Om 10 uur hadden we afgesproken met een Frans gezin om aan de boottocht over de Li te gaan beginnen. Ontbijten konden we weer eens niet in ons hostel; als wij wat willen eten is of de keuken dicht of we moeten even (heel lang) geduld hebben!! Ik denk dat ze ons niet zo aardig vinden hehe :)
Maar anyway even langs een bakkertje gerend en toen in een auto gesprongen op weg naar de boot!
Geen idee wat voor boot het deze keer zou zijn dus het was een totale verassing. Het was een prachtige grote boot met 3 verdiepingen en een cocktailbar en ligbedden op het bovendek. De bemanning stond al klaar om ons te verwelkomen..... Hehe NOT :p Het was een ieniemienie klein bootje met precies 7 stalen stoeltjes en een plekje voor de bestuurder :) Maar we hadden wel een afdakje!
Dat kleine rottige bootje kon echter wel kneiterhard en al sjeezend en springend zijn we de Li over gevaren! Best leuk eigenlijk :cool: De dag begon aardig koud maar de zon begon steeds meer door te komen en uiteindelijk was het gewoon weer een prachtige dag. Yeeh in China kan dus ook de zon schijnen!!!
De natuur was ook heel erg mooi. We dachten dat we alle mooie bergen en naturen ondertussen wel gezien hadden, maar ook dit was weer een verhaal apart en erg indrukwekkend.
We maakten nog een kleine lunch stop voor de bootsman, waar Femke en ik letterlijk werden aangerand door twee debiele oude vrouwtjes die het fruit zowat in je mond stopten. Hellup!!
Na 3 uurtjes varen kwamen we aan in het plaatsje Yangshuo. Vanaf hier moesten we zelf weer terug zien te komen naar Guilin, spannend :) Langs de rivier gelopen waar weer tientallen marktkraampjes stonden met allemaal excact dezelfde spulletjes en prulletjes. Een rare aziatische gewoonte! Waarom jezelf onderscheiden? Gewoon precies hetzelfde aanbieden en dan maar hopen dat de toeristen uit de 100 stalletjes jouw stalletje uitkiezen....:( Raarrrr
Door het stadje heen gelopen en met wat hulp een bus naar Guilin gevonden. We waren de 1e twee in deze grote schoolreisje-bus en vol verwachting dachten wij wel even naar Guilin te vertrekken. Uhm nee dus, de bus moest eerst vol! Met een kortgeknipt irritant vrouwtje, hangend uit de deuropening, schreeuwend Guilin, Guilin hebben we de stad 3 keer rondgereden voordat we eindelijk vertrokken! Vervolgens werd uiteraard iedereen bij zijn huis afgezet en dus werd de beloofde anderhalf uur zo'n 2 en een half uur. Ach gelukkig hebben we geen haast! Wij werden afgezet bij een plek die we totaal niet herkenden, we waren een kaart vergeten en de taxichauffeurs kunnen hier geen engels... FEEST :D Gelukkig was daar een super lieve taxichauffeur die een vriend kon bellen die een beetje engels kon, en heen en weer telefonerend kwamen we weer aan bij ons Hostelletje!
Een sandwich gegeten waar Fem om ketchup vroeg en bestek kreeg. Heerlijk die Chinezen :p Het was een leuke dag!

Woensdag 30 april

Vandaag een Koninginnedag zonder veel oranje. Zelfs een Koninginnedag met grauw weer en regen, veel regen! Ons plan om fietsen te huren en naar een grot te fietsen viel gelijk in duigen :( Maar extra lang in bed gelegen, lekker lang gedoucht, een broodje gegeten, wat winkeltjes bekeken, een beetje gespookt op het internet en weer wat rondgewandeld. Waar zijn alle oranje gekken en kleedjes met rommel?? In het hotel heb ik geprobeerd, met Fem haar oranje shirt, nog wat in de stemming te komen maar helaas niks mocht baten. Het was voor het eerst echt een saaie rotdag.
En met Nederland in onze magen hebben we de tickets naar huis geboekt, 22 mei vliegen we naar huis en 23 mei komen we weer iedereen lastigvallen :) We voelden ons nu alweer stukken beter en om deze dag toch nog even tot een goed einde te brengen hebben we lekker gedineerd en op de kamer een lekker kopje chinese thee gedronken! Morgen weer een dag!

Donderdag 1 mei

Vandaag vroeg op want we gaan vliegen naar Chengdu! Een nieuw avontuur yeeh! Om 6 uur 's ochtends stond de taxi al klaar en reden we naar het vliegveld van Guilin. Om even over 8 zaten we in de lucht en om half 10 stonden we alweer met bagage en al buiten in Chengdu! Met een taxi naar guesthouse uit de Lonely Planet gereden. Hij reed uiteraard weer als een madman en toen hij werd gesneden door een dikke BMW liet hij dit niet over zijn kant gaan! De oude gammelbak veranderde in een auto uit The fast en the furious, de weg werd een racebaan en na veel achtelijke manouvres en auto's inhalen van alle kanten met 140 km per uur kwam hij weer een beetje tot rust. Thank God. Tegen ons was hij gelukkig wel heel lief :)
Het Sim's Cozy Guesthouse was verplaatst en veranderd in een Hostel maar zeker de levensgevaarlijke autorit waard. Wat een leuke plek! Na hier een heerlijke sandwich gegeten te hebben, zijn we het centrum van Chengdu gaan verkennen. Wat een drukte! Weer hele grote winkelcentra met winkels als Only en Vero Moda! Op elke hoek weer een KFC of een Maccie en hier en daar een Starbucks. Na wat uurtjes "winkelen" zonder wat te mogen/kunnen kopen zijn we weer terug gegaan naar het Hostel. Hier lekker wat gegeten, een dvdtje geleend (we hebben een dvd-speler op de kamer en ze hebben vet veel dvd's om uit te kiezen!) en lekker na het filmpje naar bed gegaan. Na al die keiharde bedden overal is deze kamer met heerlijke zachte bedden en gratis vers fruit een verademing!!

Vrijdag 2 mei

Vandaag DE dag in Chengdu; we gingen ze dan eindelijk ontmoeten, de panda's in het Panda Breeding Center :D!
Met een kleine stoet van mensen gingen we vanuit het Hostel met 4 busjes richting het park. Na een halfuurtje kwamen we er aan en de parkeerplaats was nog redelijk leeg! Met vlugge vaart liepen we achter onze "gids" aan die onze door het park heen loodsde. Panda's zijn leuk!!! Ze zijn mooi van kleur en lekker dikkig waardoor ze er vet schattig uitzien! Lekker onderuit gezakt eten ze hun bamboo en voor de rest laten ze zich een paar keer uit de toestellen rollen en lijken alles wel prima te vinden. De kleine panda'tjes stelen helemaal de show! Wat een schattige donsbolletjes!
Het park heeft best veel panda's en hun leefomgeving ziet er prima uit! Gelukkig geen kleine hokjes en geen tralies! Nadat we alle panda's gezien hadden, was daar ook nog de rode panda (die eigenlijk meer op een wasbeer lijkt :)). Best zielig voor dit beestje want iedereen komt voor de panda en dan staat hij maar een beetje in de schaduw van zijn mooie grote broer! Maarja je kan niet alles hebben :D
Nog even een film over de voortplanting en het werk van het Breeding Center en een kijkje in het museum en onze panda tour was alweer ten einde! Je kon ook nog op de foto met een baby panda, dit koste maar 1000 Yuan (100 euro!!), dit moesten we dus helaas voorbij laten gaan :(. Gelukkig hebben we zelf ook weer een heleboel leuke plaatjes kunnen schieten.

• 02 Mei 2008 - 07:51

Eefje:

Hee girls!
    Klinkt nog steeds super hoor jullie verhalen.. ik dacht jullie komen voorlopig nog niet terug naar Nederland! haha maar toch maar een ticket terug geboekt:) Nou geniet van de laatste weken!! Liefs

• 02 Mei 2008 - 10:58

Laura:

Heey Meiden,

Wat een schatjes die kleine panda's :D.
    Maar wat snel dat jullie weer terugkomen! Ik dacht pas in juni. Maar wel helemaal top natuurlijk! :D.
    Leuk om ook in 'real life' jullie verhalen te horen! Geniet de laatste 3 weken nog maar lekker, globetrotters ;).

Dikke Kus

• 02 Mei 2008 - 11:50

Inge:

Ha meiden,

leuk om zo up to date te lezen wat jullie gedaan hebben, vandaag de panda's, helemaal super! En ik vond die bergen bij de boottocht ook erg leuk en mooi. Jammer het einde al weer in zicht!
    Leuk om je wel een keertje te zien in de zomer Maart!

Knuffel, Inge

• 02 Mei 2008 - 17:16

Sanne:

JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mijn lieve vriendinnetjes komen weer terug!! WOEHOE!!Maar fem wel iets te vroeg hoor, dan heb ik mijn rijbewijs nog niet eens;-) haha Geniet er nog even van en heel goed dat je mn verjaardag niet bent vergeten;) hihihihihi DIKKE KUSSSSSSSSSSSS

• 03 Mei 2008 - 20:32

Jeannette:

Jammer, iets te laat, pinksteren is dan al weer voorbij. Maar we gaan het vieren samen met al jouw gezinsleden dat je aan het einde van de maand weer terug bent. Genieten jullie nog maar even.... voordat je het weet zit je weer in de sleur{die soms ook wel leuk is, pinksteren bv} groetjes!

• 03 Mei 2008 - 22:29

Lesja:

Hej Fem!

Leuk om jullie verhaal te lezen! en jullie foto's :)
    haha tja voor die chinezen blijft engels lastig...dat heb ik vaker gehoord.
    Maar goed daar staat wel tegenover dat ze panda's hebben!!
    Een troost wat betreft koninginnedag....t weer was hier ook niet echt optimaal....
    Geniet nog even volop van jullie reislustige leventje!!
    en alvast n goede terugreis...wissel van de wacht; ik vertrek 11 mei...dus tot daarna in NL! :)

Liefs Lesja

• 04 Mei 2008 - 19:52

Bennie:

Hi Kanjers,

Toch weer erg knap met een titel als "niks doen" toch nog zoveel tekst kunnen verzinnen, ik vind het knap.

Dit keer ben ik helemaal laat met antwoorden ja ik weet het sorry maar ook ik doe ook wel is wat anders :P
    Paps en Mams waren 25 jaar getrouwend dus dat moest gevierd worden en dat deden we in Valkenburg, erg leuk.

Zoals iedereen wel zal zeggen ben natuurlijk ook ik erg blij dat jullie weer terug komen maar dat wisten jullie denk ik wel al :$.

Wat een super leuke fotos weer vooral die foto van maartje dat ze toch nog een beetje dat oranje gevoel naar boven probeerde te halen ookal zit je zoverweg :P
    Koninginnendag is hier lekker verlopen en nog aardig weer ook dus jullie hebben wat gemist haha (valt mee hoor)

Die pandas zijn toch wel echt erg schattig de fotos zijn mooi en het was idd zonde als je 100 euro zou betalen terwijl je ook makkelijk kunt photoshoppen toch :P.

Nou ik kijk uit naar jullie volgende bericht.

Hele dikke Kus Bennie