Xi'an, Shanghai & Beijing - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Femke Maartje - WaarBenJij.nu Xi'an, Shanghai & Beijing - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Femke Maartje - WaarBenJij.nu

Xi'an, Shanghai & Beijing

Door: Maartje en Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

13 Mei 2008 | Nederland, Amsterdam

Zaterdag 3 mei

Vandaag zijn we vanuit Chengdu gevlogen naar Xi'an. Op het vliegveld hebben we nog even een massagestoel meegepakt... vet chill :) Het leek gewoon alsof de stoel echt handjes had!! De vlucht was weer een piece of cake, binnen no time stonden we alweer met bagage en al in Xi'an op straat! Een klein tegenvallertje hadden we wel want in Xi'an was het gewoon eventjes 13 graadjes en gingen wij met onze korte broekjes zowat van onze graadjes :D Brrrr!
Met een taxi naar het Bell Tower Youth Hostel, wat echt een perfecte locatie heeft aan een hele grote drukke rotonde midden in het centrum. We kregen een prachtige kamer met 2 bedden en een bureau en geen ramen, lekker vergashokkie dus! Ach het was gelukkig redelijk betaalbaar.
Verder hebben we vandaag nog even de buurt verkend en geprobeerd te pinnen, toch fijn dat de 10e pinautomaat ons geld wou geven :p
Winkelcentrumpje doorgelopen, tour voor morgen geregeld en lekker naar bed!

Zondag 4 mei

Vandaag DE trip van Xi'an; het terracottaleger! We waren heel goed op tijd opgestaan en hadden nog 3 kwartier om te ontbijten, maar het ontbijtje wilde maar niet komen... en ach beneden zaten maar 10 mensen op ons te wachten OOPS! Naja ontbijtje laten zitten en met knorrende maagjes het busje in.
We stopten eerst bij Banpo Neolithic Village; een dorpje van 6000 jaar geleden wat nog redelijk goed bewaard was gebleven. Je kon in ieder geval zien waar de hutjes hadden gestaan en er waren nog wat graven te bezichtigen, best wel interessant. De volgende stop was uiteraard weer een of ander handicraft-toeristen-afzet-shop waar ze ons ditmaal lieten zien hoe de terracotta soldaten werden gemaakt... heel leuk als je het echte terracottaleger nog niet hebt gezien :? Raaarrr.
Door naar de volgende stop... of toch niet!? Er was wat commotie in ons busje ontstaan omdat er 2 tripjes in dezelfde bus zaten. Wij hadden de verkorte versie met iedereen behalve 2 italianen, die hadden de lange tour. Dit zou echter betekenen dat wij 2 keer in de bus zouden moeten wachten terwijl de italianen leuk wat andere bezienswaardigheden gingen bekijken hmmzz lekker vreemd! Een meid uit Canada (die vloeiend engels, frans, spaans EN chinees sprak... ongelovelijk!) ging even op een vreselijke snobistische manier aan ons schattige chinese tourguide-je vertellen dat er maar even een oplossing gezocht moest worden anders wilde ze haar geld terug enzovoort blablabla. "I give you my time, what do you give me?" "This is not our fault, this is YOUR fault!!":roll: Zo ging het een beetje en onze gids begon steeds verdrietiger te kijken :( Gelukkig werd er na veel heen en weer geblaat een oplossing gevonden en gingen we met z'n allen naar het terracottaleger, joehoee!

Het terracottaleger is op een prachtig complex, waar je uiteraard maar 3 keer je kaartje hoeft te laten controleren :) Als eerste kregen we een inleidende film te zien en daarna gingen we de 3 hallen bezoeken waar alle warriors en horses te zien zijn. Prachtig, alleen best gek waarom deze Qin Shi Huang dit allemaal heeft laten maken; wilde hij echt graag na zijn dood nog leiding hebben over een enorm leger of was hij toch bang voor alle "vanguished spirits" die hem op zouden wachten in het hiernamaals...? Het blijft een raadsel, maar het is een leuke attractie! De 1e hal is wel het leukst want daar zie je de meeste soldaten. In de 2 andere hallen zijn nog veel niet opgegraven stukken, en het werd ons ook niet helemaal duidelijk of ze hier nou nog mee bezig waren of dat ze deze soldaatjes lekker onder de grond lieten rusten... Ach ja je kan niet alles hebben! ;)
Het weer was vandaag gelukkig alweer stukken beter, met het zonnetje erbij was het lekker vertoeven.

Maandag 5 mei

Vandaag hadden we gelukkig wel lekker de tijd voor een heurlijk ontbijtje :p en hebben we lekker alles op ons dooie akkertje gedaan.
In ons hostel mag je lekker overal op de muren tekenen en schrijven en op onze kamer moest daarom uiteraard een mooie Femke&Maartje creatie worden gemaakt. Onder Dik & Vies uit Nederland :lol: staan nu ook Maartje&Femke, maar dat was nog niet genoeg en creabea Fem heeft mij even levensecht op de muur overgetrokken hehe cool!! :cool:
Naja na deze gekkigheid moesten we nog even wat Xi'aanse cultuur opsnuiven en dat deden we door de stadsmuur te gaan bezoeken. Na een uurtje aan de verkeerde kant van de muur naar een trap omhoog gezocht te hebben hehe...:cool: vonden we aan de binnenkant eindelijk een ingang yeeh! Nog even op de muur rond gewandeld, uitgerekend of alle Nederlanders binnen de stadsmuur zouden passen :) (dat gaat waarschijnlijk toch niet echt passen hihi) en wat chinese vliegers bewonderd!
Terug gewandeld, goh we worden nog echte wandelaars, en langs de drukke winkelstraat gelopen. Hadden we al laten weten hoe gek de Chinezen zijn met dieren? :D Nou wij konden op straat de schattigste puppy's kopen voor 2 euro :shock: en ook konijnen, cavia's en schildpadden zijn voor een habbekrats te krijgen! Ze worden je aangesmeerd als handtasjes... ongelovelijk! We konden ons nog net beheersen om geen baby'tje te adopteren...
Over baby's gesproken; de chineze kleine kinderen hebben broeken aan met scheur in de kruis. Dit om het poepen en piesen op straat wat te vereenvoudigen :roll: En over poepen en piesen gesproken; de chineze wc's zijn de smerigste die er zijn. De vrouwen (over de mannenwc's kunnen we niet meepraten :)) poepen gewoon met de deur open en zelf hoef je niet bang te zijn om een klein windje te laten glippen want de Chineesjes produceren gewoon hele trompetter orkesten!!

Wel moet ik ook even een positief punt over de chineze man vermelden; ze dragen allemaal de handtas van hun vriendinnetje... lief he!! :D

Dinsdag 6 mei

Vandaag weer afscheid nemen van Xi'an en op naar Shanghai. We waren even vergeten dat we een schemawijziging op deze vlucht hadden oops maar gelukkig was de vlucht verlaat en konden we uitermate relaxt het vliegtuig binnen wandelen.
Op het vliegveld Pudong een taxi genomen naar het Ming Town Hikers Youth Hostel. Ik durf het bijna niet meer te zeggen, maaaar DEZE taxichauffeur was echt gestoord. Vergeet alle andere waanzinnigen, tijdens deze rit heb ik aan God, Buddha EN Allah gesmeekt om ons levend uit deze taxi te laten komen. Uiteraard vond de vriendelijke vriend zijn rijgedrag maar al te grappig, want na 10 bijna dood-ervaringen klopte hij op zijn hartje van haha zijn jullie lekker bang!? Jij ongelovelijke vreselijke &^%#&@!# vent!! :evil:

Bij het Youth Hostel aangekomen waren er geen 2 persoonskamers meer over en moesten we verplicht in een dormitory room voor 4 personen muuh :( We deelden de kamer met een Italiaanse en een Australische meid, helemaal niet erg hoor, maar de ruimte pfff! 4 meiden, 4 enorme tassen en dat in een kamer van 1 bij 1 met 2 stapelbedden en een ienieminie kastje.... En het was niet eens heel goedkoop!
De locatie van het hostel is wel heel goed, we zitten 10 minuutjes lopen van The Bund; een prachtige rivier promenade die uitkijkt op een stel hele vette en hoge gebouwen. We zijn alweer helemaal Shanghai fan :D

Woensdag 7 mei

Vandaag bij dag over The Bund gelopen. Echt een gekkenhuis op deze boulevard. Heel veel chineze toeristen die bij elk gebouw en elke standbeeld heel stoicijns op de foto gaan, veel toeristen-prularia verkopers en uiteraard de overige toeristen! Een drukte van jewelste, maar wel erg leuk. Ook hebben we de East Nanjing Road overgewandeld, een grote winkelstraat, waar je om de seconde de chinezen van je af moet slaan die je in een of andere illegale winkel willen slepen.... En NO kunnen ze uiteraard weer niet verstaan :p

Doorgezoeft naar de JinMao Tower. Nu nog het hoogste gebouw van Shanghai met zijn 420 meter en 88 verdiepingen, maar "as we speak" wordt er hard gewerkt aan een gebouw vlak naast deze toren die precies 40 metertjes hoger wordt... Baas boven baas :p
Met de lift naar de 88e verdieping met een snelheid van 9 meter per seconde :cool:!! Het uitzicht is geweldig, helaas kunnen we alleen door het glas heen fotograferen, maar we zijn weer wat mooie plaatjes rijker :D
Heel indrukwekkend is het ook om aan de binnenkant van het gebouw naar beneden te kijken, dan kun je ook in je buik voelen hoe hoog je zit :)

Verder nog aan deze kant van Shanghai rondgewandeld, al deze gebouwen staan namelijk aan de overkant van het water, en aan deze kant over de boulevard gelopen. We konden alleen geen pontje vinden dus zijn we maar met de metro terug gegaan. Shanghai staat ook weer bol van de MacDonalds, KFC's en Starbucks en zelfs voor de liefhebbers Hooters (Jas! :p)

Donderdag 08-05-2008

Lekker regen dagje in Shanghai .. dus binnenactiviteiten doen! Er is hier een tourist-tunnel, iets unieks (al zeggen ze het zelf) omdat het zowel functioneel als leuk is .. :?
Nou goed, het beloofd wel wat te worden, het is een soort van mini metro naar de overkant van het water en er zijn heel veel lichtjes. Aziaten zijn dol op lichtjes en wij ook dus dat komt wel goed! We laten het duwende groepjes oudjes even voor gaan en bemachtigen daarna een cabinetje voor ons tweetjes. Het is mooi gemaakt, zouden ze in Amsterdam ook moeten doen, 't zou de metro een stuk aantrekkelijker maken! Helaas zijn we binnen 5 minuten al aan de overkant dus moeten we uitstappen.
We hebben een combo ticket gekocht; retourtje metro, een aquarium & het sex-museum.
Eerst gaan we naar het aquarium, een lichtelijke tegenvaller. We komen er steeds meer achter dan de Chinezen niet weten hoe ze met dieren om moeten gaan, het vissen houden is blijkbaar niet zo een succes geweest hier. Naast 3 bakken met levende vis is er een hele tentoonstelling onderhoudsvrije vissen; opgezette vissen, vissen op sterk water, botten van vissen en namaak vissen .. :D
Op naar het sexmuseum! Gelukkig ook onderhoudsvrije spulletjes hier ;) Er stonden wat leuke oude beeldjes en voorwerpen. Bijzonder was wel het zadeltje met een houten staaf erop, daar moesten de vrouwen op rijden als ze waren vreemd gegaan :shock:
Nederland ontbrak niet bij de internationale sexartikelen; we waren vertegenwoordigd met een mooi delfts blauw peper & zout setje.
Terug weer met de toeristtunnel en 's avonds nog geprobeerd wat foto's te maken. Maar tot onze verbazing was de verlichting van de gebouwen al uit om 10 uur. Morgen nog een keertje proberen!

Vrijdag 09-05-2008

De (gewone) metro genomen naar de dierentuin. Vreemd genoeg loopt de metro lijn niet even ver als de metrolijn die op de kaart staat dus stranden we bij een station en vragen we daar de weg naar de dierentuin. We kregen Thailand deja-vu's .. zoo :s ? Niemand van de ticket service begreep 't, na wat telefoontjes kwam er een mannetje aangesnelt die ons wel begreep en het ook nog even kon opschrijven voor ons. Wij in een taxi gestapt en een paar minuten later stonden we in de dierentuin.
Na wat vogels (en dat waren er veel!) zien we een bordje staan met pets.. We hebben nog nooit een afdeling pets gezien in een dierentuin, leuk, iets nieuws!
De pets kunnen beter worden omschreven als dogs, het is echt te zielig maar er zit een hele verzameling aan (valse) honden in te kleine hokjes. Boxers, Sintbernarts, Labradors, Dalmatiers, Herders, Bulldogs, Chihuahua's, teckels echt vanalles! Sommige lijken meer dood dan levend en andere bijten zowat door de tralie heen. Tot grote vreugde van de Chineze bezoekers die bij dat soort honden voor 't hok gaan staan en ze met stokken aansporen tot nog harder geblaf. De tijgers behandelen ze niet met veel meer respect. We staan naast wat opa's te kijken naar een mooie tijger die wat heen en weer aan het lopen is. Gooit opa opeens z'n flesje water richting z'n kop. De tijger kijkt er wel van op maar 't is blijkbaar niet leuk genoeg dus opaatje pakt een tak en deze gooit hij wel raak. Heel leuk om te zien dat de tijger schrikt en bang achter een bosje gaat zitten :roll: Wij snappen de Chinezen echt niet, zijn ze nou gewoon stom met dieren of interesseert het ze totaal niet. Klimmen over 't hek en geven lolly's & sigaretten aan apen, gooien plastic in de vijver van de beren, hun lunchpakketje gaat op aan het voeden van de beesten.. 't is echt niet normaal! En ook niet zo gek dat bijna alle dieren er ziek uitzien of mank lopen.
Terug nemen we een taxi met een Russisch stel dat we voor de uitgang van de dierentuin ontmoetten. Toen wij onhandig een taxi chauffeur probeerde uit te leggen waar we heen wilde, maar ja, weer geen kaartje of iets bij ons (slim he!?) dus lukte niet echt. Het Russische stel is beter voorbereid en moet dezelde richting op dus we komen er weer goed vanaf!
's Avonds gaan we op tijd naar de kade en het lijkt wel of ze deze avond extra lichten hebben aangedaan. Het ziet er echt geweldig uit Shanghai by night!

Zaterdag 10-05-2008

Halverwege de nacht komt er in het lege bed een Chineze meid te liggen, 's ochtends heel vroeg gaat de andere Chineze weg en ietsjes later degene vertrekt die vannacht was gekomen en dan om 9 uur komt de beddenopmaakster even 2 bedden verschonen ... 't is in ieder geval niet saai op de kamer .. :(
Om 12 uur zijn we dan toch redelijk uitgeslapen en checken we uit. De laatste uurtjes in deze stad vullen we met een boottochtje over de rivier langs alle mooie gebouwen
en we gaan naar een Technology museum, een soort Nint. Het is erg leuk, er is een opgezette-dieren-dierentuin, een robot hal, een spinnenwereld en een ruimte hal.
We gaan avondeten in een grote shoppingmall waar allemaal eetdingen zitten. Voor de eettenten staan allemaal stoeltjes zonder tafeltjes en we vragen ons af wat die mensen daar zitten te doen. We komen daar snel genoeg achter .. als we naar binnen willen lopen worden we tegengehouden en krijgen we een nummertje in onze handen. We moeten net als al die andere mensen wachten op een tafeltje en blijkbaar gebeurd dat hier dus gewoon voor de deur van het restaurant .. vaag!
Na het eten nemen we een taxi naar het treinstation. Het lijkt wel een vliegveld zo groot! Erg masaal allemaal en weer veel geduw en voorgedring. We hebben een hard-sleeper geboekt naar Beijing. Bedje is gewoon goed en aangezien we afgelopen dagen toch al hebben geslapen in een bezemkast kunnen we ook nog wel een nachtje met z'n zessen in een coupe. We besluiten helemaal bovenin te gaan liggen. Het is wat onhandig geklauter om je bed in te komen, voor ons dan, want opa van de 2de verdieping klimt nog soepeler in z'n bedje dan wij dat deden!
Het is een gezellige rit, tenminste voor de Chinezen .. Onze coupe lijkt wel een kroegje, de mannen van de twee onderste bedden hebben vier vrienden uitgenodigd en ze zitten lekker met z'n 6e op de onderste twee bedden biertjes te drinken, te snacken en te paffen ... fijn!

Zondag 11-05-2008

Uiteindelijk nog best lekker geslapen maar zodra we buiten komen zijn we meteen goed wakker! Het lijkt wel te vriezen hier zo koud en het regent. De rij voor de taxi's is echt enorm en aangezien we geen paraplu hebben besluiten we in te gaan op het aanbod van een illegale taxi chauffeur om ons voor 8 euro te brengen naar het Leo hostel. We hadden een kaartje van het hostel met de Chineze straatnaam, een plattegrond en een telefoonnummer .. maar het mocht niet baten :(. De taxi chauffeur is minstens 20 keer uitgestapt om het te vragen. We zijn alle kanten opgestuurd en na heel wat smalle straatjes zaten we nu echt klem. Dus uitstappen maar en verder lopen. We waren inmiddels wel aardig in de buurt maar meneer wist nog steeds niet helemaal waar het nou zat. Met Maart d'r tas, verkeerd om op z'n rug (lekker die heupband in je nek:p), rende ie voor ons uit en vroeg elke voorbijganger de weg. Uiteindelijk liep hij ook nog eens als een blinde kip langs het hostel maar gelukkig zagen wij het wel. 100 meter verderop heb we hem uit een winkeltje geplukt waar hij weer de weg vroeg en nadat we Maart d'r tas hadden bemachtigd konden we eindelijk onze spulletjes droppen en ontbijten.
We zijn 's middags naar het Tiananmen plein geweest. Het is een enorm plein groot plein dat voor de verboden stad ligt met wat oude gebouwen erop en een klok die afteld tot de olympische spelen beginnen. Nog 89 dagen .. Overal op het plein staan soldaten als standbeelden, erg apart, op de dam zouden ze er flink geld voor vangen. Maar als je een foto van ze wil maken vallen ze uit hun rol en gebaren ze dat het niet mag.. Zijn trouwens de eerste Chinesen die we tegen zijn gekomen die niet op de foto willen :D.
Dan gaan we weer terug naar het hostel, even snel eten want vanavond gaan we naar een Acrobatic show! De show is heel leuk, blijft toch knap wat ze allemaal kunnen. Na een uurtje is het alweer afgelopen. Het einde is toch wat anders dan we zijn gewend; wij klappen totdat je blauwe handen hebt en het gordijn gaat vaak nog een keertje open. Hier staan na 50 minuten de eerste mensen al in het gangpad en zodra de eerste acrobaten buigen klimmen de mensen over onze knieeen heen naar de uitgang.. We vinden het wel sneu voor de acrobaten maar het zal hier wel gebruikelijk zijn. 'We want more' kennen ze hier blijkbaar niet!

Maandag 12-05-2008

We hebben gisteren uitgerekend dat we vandaag om kwart voor 12 opnieuw op het plein moesten zijn om de klok die aftelt voor de olympische spelen precies op de 0088 dagen 08 uur 08 minuten en 08 sec op de foto te kunnen krijgen. Leek ons leuk om dit unieke moment vast te leggen (spelen beginnen op 08-08-08), want wie heeft die foto nou nog meer.. Nou wij hadden hem bijna ook niet want we stonden al een tijdje klaar en bedachten toen dat een test shotje misschien wel handig zou zijn. Blijkt dat onze vriend ons nu gewoon in de steek laat.. hij wil geen foto meer nemen... o neuu staan we er dan gewoon voor niets!? Na wat gedraait te hebben aan de knop, aan uitzetten, batterijtje blazen besluit ie het toch maar te gaan doen en een paar seconden voor de tijd staan we dan toch klaar met een werkend fototoestel! En hij is gelukt! En voor zover we hebben gezien waren we de enige (freaks) ;).
We zijn daarna naar de verboden stad gegaan. Echt een gigantisch complex met lange straten, veel gebouwen en grote pleinen. Het is erg mooi en onze audiotour verteld alle informatie over de verschillende plekjes.
Het is nog steeds vrij fris hier dus nadat we de hele stad gezien hebben gaan we naar een shoppingcenter waar we wat warme kleren aanschaffen want op deze kou waren we niet echt voorbereid..

• 12 Mei 2008 - 16:57

Laura:

Hee Meiden
    Echt leuk om jullie stukje te lezen. Wat maken jullie nog veel mee zeg. Het einde komt nu wel al een beetje in zicht toch? Wel alweer zin in Nederland? Nou spreek jullie snel, geniet er nog even van
    Kus

• 12 Mei 2008 - 21:24

Harry:

errrruuggg mooi! vooral dat Jin Mao!
    bijna einde van de reis he dames! geniet er nog maar ffies van en misschien zie ik jullie op schiphol als jullie aankomen!
    liefss harry

• 12 Mei 2008 - 21:30

Mama Netty:

Hoi meiden,

Net terug uit Vlaanderen, volgend jaar gaan we weer. Misschien kun je dan weer mee Maart, want het was enorm gezellig en we hadden fantastisch weer. Ik stuur nog foto's die natuurlijk niet zo spectaculair zijn als die van jullie.
    Tot gauw ! Heel veel liefs en een ikke pakkert van ons allemaal.

• 13 Mei 2008 - 21:33

Bennie:

Zo dit is misschien wel het langste bericht van jullie tot nu toe.
    Blijf me toch iedere keer weer verbazen hoe leuk jullie dat allemaal bij elkaar tikken en ben er blij om want zo weet ik tenmiste wat jullie beetje uitspoken zonder mij hahaa.

De foto van het olympische bord is erg mooi gelukt (stelletje freaks:P) volgens mij zijn jullie nu echt te lang weg hoor als jullie zelfs daar aan denken.
    Tiojd om terug te komen het is hier namelijk super weer.
    Ben weer aardig bijgekleurd dus zie er nog beter uit :P+o( haha

Ik had dit weekend met vkv pinksterkamp was weer erg leuk maar wel zwaar en erg weinig geslapen.

wat een schattige puppys trouwens hadden jullie er niet eentje voor mij mee kunnen nemen ze zien er zo lief uit.
    En neem die tijger dan ook maar mee want dat vind ik al helemaal te zielig dat zijn zulke stoere beesten beetje raar dat ze zich daar zo superieur tegen over de dieren gedragen, ach blijven rare chineze he :P

Ik te de dagen nogsteeds af dat jullie weer terug komen heb er echt zin in.
    Weten jullie hoelaat jullie aankomen op schiphol?
    Spreek jullie snel weer kanjers lekkere dikke zoen

• 16 Mei 2008 - 12:23

Hayo:

Dames, mooi hoor al die verhalen, leuk om te lezen. Grappig om te lezen dat jullie naar de verboden stad zijn geweest, ik zat er van de week op Discovery nog naar te kijken.
    groetjes hayo

• 17 Mei 2008 - 03:40

Ron And Paula:

Dear Martje,
    We wish we could read Dutch!! What an adventure you're having!! We had such a nice time with your mom and dad last Christmas. We were worried that you got caught in the terrible storm, and we're so glad that you and your friend are alright. Take care and see everything you can! You may never have this chance again!! :)
    Love, Paula and Ron VanderZwan in California

• 18 Mei 2008 - 17:33

Sabine:

Hey maartje,

Bijna weer naar huis he. Nou volgens mij hebben jullie heel veel meegemaakt. Iets wat niet meer afgepakt kan worden. Geniet nog even de laatste paar dagen.

Liefs,
    Sabine (je nichtje)

• 19 Mei 2008 - 08:01

Sanne L:

Hello girls!!!
    Echt leuk om te zien en te lezen weer! Shanghai staat ook bij mij in de planning :) Heb er zin in om jullie weer te zien! dikke xx

• 19 Mei 2008 - 09:34

Essie:

Hai hai,

Wederom genoeg gezien, gedaan, enz. leuke pictures hoor :-) Nu gaat het aftellen beginnen he, geniet nog ff lekker en tot snel!
    Dikke knuffel van mij.