Attractieparken, boottochtjes & tailors - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Femke Maartje - WaarBenJij.nu Attractieparken, boottochtjes & tailors - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Femke Maartje - WaarBenJij.nu

Attractieparken, boottochtjes & tailors

Door: Maartje en Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

14 April 2008 | Vietnam, Hoi An

Zaterdag 5 april:

Vannochend vroeg opgestaan voor de excursie naar de Cu Chi tunnels.
We reden eerst naar een handicapt handicraft, door de naam hadden we de conclusie getrokken dat het handwerk is wat werd gemaakt door gehandicapten .. handwerk was het zeker! Maar of het ook echt door gehandicapten werd gemaakt .. we hebben in 1 iemand gezien waarvan we zeker wisten dat ie het was. Bij de rest was het niet duidelijk, wij zouden het wel worden van dat werk, uren lang schelpjes zagen en plakken, eierschillen breken en in vormpjes leggen; wat een gepriegel en geestdodend geknutsel. Maar wat ze maken is wel erg mooi.
Daarna reden we door naar de tunnels. Deze tunnels zijn gegraven tijdens de Vietnamoorlog en vormde een 265 kilometer lange gangenstelsel. Mensen hebben dagen lang in die tunnels gezeten, het is echt ongelofelijk .. wij hebben dertig meter door een tunnel ’gehurkt’. De tunnnels zijn namelijk zo klein dat je er alleen doorheen kan kruipen of je op je hurken voortbewegen. Ik was opgelucht toen in het licht weer zag! Bezweet en met verkrampte spieren kwamen we uit de pikke donkere tunnel. Wat een work-out en niet voor te stellen dat ze daar echt in hebben gezeten.
We zien ook de booby-traps waarmee de Vietnamezen de Amerikanen een pijnlijke dood bezorgden (gespiest aan een stalen speer of scherpe bamboestok) en er zijn gaten waarin ze zich verstopten .. je moet echt geen last hebben van claustrofobie!
’s Avonds zijn we opzoek gegaan naar de supermarkt die we hadden gezien op de terugweg. In de spits is het nog drukker in de stad. De stoep wordt gebruikt als afsnij route van de brommertjes, iedereen toetert, spook rijders zijn er ook genoeg en er staat een giga file voor de pakeergarage .. en wel een brommerfile :D
Op een gegeven moment lopen we rechtsaf een straatje in, wij zelf hebben het gevoel dat we minstens een half uur verwijderd zijn van onze verblijfstraat. Blijkt dit de straat te zijn van ons hotel! Met ons richtingsgevoel zit het dus wel goed ;)

Zondag 6 April:

Maart had wat gelezen over het Dam Sen waterpark. We vroegen aan een taxi chauffeur of hij het kende en ons daar wilde afzetten. Daar aangekomen kochten we onze ticket en gingen we naar binnen, op naar de ijskamer, het dinopark en nog meer leuke attracties .. dachten we. Maar we waren beland in een soort aqualand, erg leuk als je je bikini aan hebt getrokken. Na wat gegrabbel in de bak met de modieuze Vietnamezen huur-badpakken besloten we dat dat het toch niet echt ging worden. Dus wij weer terug naar de ingang en vragen of dit het enige Dam Sen park is. Wat blijkt, er is ook nog een ’cultureel park’ daar hadden we over gelezen en wilde we heen. Na wat gedoe, we waren namelijk een entrée kaartje kwijt, kregen we ons geld terug en liepen we naar de ingang van het Dam Sen culturele park (100 meter verderop).
Even op de flyer gekeken of we hier wel de geschikte kleding voor aan hadden, toen dit het geval bleek kochten we een 4x zo goedkoop kaartje en gingen we naar binnen.
Het park was een soort mix tussen een dieren-mishandel-tuin en een verouderd pretpark. Er waren wel een paar hoogtepuntjes. Ze hadden in een grote koelcel Egypte nagemaakt van ijs. Piramides, farao’s .. het was een heel ijspaleis en alles mooi versierd met lichtjes. Het was in ieder geval heerlijk verkoelend en toen we buiten kwamen hebben we van de temperatuurs-shock tien minuten lang tintelende handen gehad. We hebben een boottochtje gemaakt door het dinosaurussen land. Was wel eng, die bewegende schrik beesten staan ook altijd aan mijn kant :(!
En het laatste hoogtepuntje van het park was dat je kon krokodillen vissen. Je koopt een stok met een stuk vlees eraan en die moet je boven de krokodillen laten slingeren tot ie hapt, en dan natuurlijk zo snel mogelijk wegtrekken zodat ie mishapt, lekker sadistisch maar wel erg leuk :D
De grootste attractie waren wij, onbedoeld, zelf. Aangezien we de enige toeristen in het park waren vonden ze het allemaal erg leuk om naar ons te kijken, een praatje te maken, te zwaaien, ons uit te lachen en ze wilde zelfs met ons op de foto.

Maandag 7 April:

Vanavond nemen we de slaapbus naar Nha Trang. Overdag winkelen we nog wat in de Russian Market. Dit blijkt toch niet het grote luxe winkelcentrum te zijn maar gewoon een marktwinkelcentrum met goedkope namaak spulletjes. Maart vind hier een nieuwe rugtas dus Hello Kitty kan weg en er is een hele mooie, lijkt net echt (made in Vietnam), Columbia rugtas voor in de plaats gekomen. Ik laat me een stel gel-nagels aanmeten voor een prikkie en dan gaan we terug naar het hotel om onze tassen te pakken en richting de bus te gaan.
De nachtbus is echt ideaal, de stoelen kunnen bijna helemaal plat en we hebben een heerlijke nacht. s’ Ochtends zien we een super roze/rode hemel met palmbomen en rijstvelden op de voorgrond. Om zes uur kwamen we slaapdronken aan in Nha Trang, de hemel was zo mooi dat ik bijna begin te twijfelen of het niet een droom was maar Maart heeft hem ook gezien. Raar dat de zelfde zon hier zo veel mooier is.

Dinsdag 8 April:

Wat kan een dag lang duren als je hem zo vroeg begint! Om half 8 lopen we te zoeken naar een westers eettentje waar we een lekker ontbijtje kunnen krijgen. Zo vroeg en al zo heet, dat beloofd niet veel goeds!
Vandaag ook niet veel bijzonders gedaan, beetje het stadje verkend, op het strand gelegen en een eilanden tripje geboekt voor morgen.

Woensdag 9 April:

Een boottochtje met mama link’s boot en een crazy monkey guide (?!) stond vandaag op het schema.
We werden weer te vroeg opgehaald, grrr.. dus haastig naar beneden en snel met de minivan naar de haven. Daar lag een grote boot met een groot gemixed reisgezelschap. De eerste stop was bij Mun eiland, niet erop, we bleven voor het eiland liggen en je kon als je wilde snorkelen. Wij besloten aan boord te blijven aangezien je entree moest betalen om in de zee te plonsen en we toch wilden gaan duiken hier.
We kregen aan boord een Vietnamese lunch, alle banken gingen plat en de tafel werd gedekt met allerlei gerechtjes, na een eetkreet gedaan te hebben konden we beginnen met eten, en op z’n Vietnamees werd alles met elkaar gedeeld.

Daarna kregen we het entertainment, haha, van de crazy monkey guide! Was echt erug grappig, de bootmannen vormde een bandje en er werden liedjes gezongen. En toen werd het tijd om wat toeristen op het podium in hun eigen taal een liedje te laten zingen, een Canadees en een Duister in een strak zwembroekie zongen het liedje wat door de band werd gespeeld en toen waren wij de lul. De Vietnames zanger kende ook nog een Nederlands liedjes dus daar gingen we .. Maart en ik (onze poging om een andere kant op te kijken was mislukt) werden het podium opgetrokken en stonden daar stonden we dan te zingen over het potje met vet! :D

Er kwamen nog wat internationale hitjes voorbij en daarna was het tijd voor de floating bar. Een soort tub-idee had het, dus een lekker (ahum) glaasje wijn gedronken op zee en wat gedobberd en toen weer de boot op, naar het aquarium. Omdat we toch de boot wel afwilden deze dag besloten we toch maar het aquarium in te gaan. Dit was echt het diepte punt qua aquariums, wat een inrichting! Maar ze hadden wel een paar leuke grote vissen, uiteraard konden die hun kont niet keren in de lege bakjes.

Toen we terug kwamen hebben we nog lekkere tapas gegeten en daarna lekker naar bed gegaan

Donderdag 10 april

Vinpearl land stond vandaag op het programma. Een 5 sterren resort met waterpark, attractiepark, aquarium en bioscoop etc. Het ding want ons het meeste lokte was de grote kabelbaan over de zee heen! Achterop een scootertje met windkracht 10, ik was weer gezegend met een parchtige helm en dat was weer veel lachplezier voor Fem :), en na 10 minuutjes werden we afgezet bij Vinpearl. Een kaartje voor het waterpark (want daar wilden we heen) was wel vrij duur 250000 Dong (ongeveer 15 euro) maar dan konden we wel met de kabelbaan EN in het attractiepark! Dus vooruit maar hup daar gingen we!
Het park leek wel totaal verlaten, maar gelukkig naarmate de dag vorderde kwamen er iets meer leven in de brouwerij. De glijbanen in het waterpark waren heel leuk, eerst durfden we eigenlijk nergens in maar wij, bikkels :p, zijn uiteindelijk overal ingeweest...yeeh! We waren kapot aan het einde van de dag van al die hoge trappen... wat hebben we het toch zwaar he :p!

Na genoeg uren in het waterpark begon het fris te worden en gingen we nog even naar het attractiepark (zeg zweefmolen/kermisattractie en mini achtbaan :)). De mini achtbaan was een groot succes. Alle bezoekers die er waren vonden ons een nog grotere attractie…. helemaal toen we 2 keer achter elkaar in de achtbaan gingen!! Juichend en klappend werden we ontvangen, geweldig hoe enthousiast de Aziaten kunnen zijn :D

Vrijdag 11 april en zaterdag 12 april

Vandaag gingen we weer lekker duiken. Met Vietnam Explorer zouden we vandaag de onderwaterwereld van Vietnam wel even gaan verkennen.
Op de boot van Vietnam Explorer was het echt een hele vietnamese bedoening, en de weinig engels sprekende bemanning baarde ons toch wat zorgen! Divemaster Son en de oude duitse meneer Hans gingen met ons mee naar beneden. We hadden geen hoge verwachtingen, omdat we nog niet veel enthousiaste verhalen hadden gehoord over het duiken in Vietnam! Het was echter prachtig!
Er was geen stroming, het zicht was geweldig, de koralen heel kleurrijk en we hebben weer zoveel soorten en kleuren vissen gezien :) Echt helemaal top! Met de 1e duik gingen we ook door een kleine grot heen en dat was ook heel geweldig. In die grot zaten grote scholen met vissen en dat was zo leuk om doorheen te zwemmen.
Alles werd ook weer voor ons verzorgd, we hoefden alleen maar onze wetsuits aan te trekken en in onze trimvesten werden we getild. We hadden deze keer zelfs hele pakken aan, ook wel nodig want het was best wel frisjes zo diep in de zee :)
Na deze 2 topduiken hebben we nu alweer 13 duiken in ons logboekje staan en daar zijn we best wel trots op, joehoeee!

Om 6 uur zouden we alweer opgehaald worden door de slaapbus om door te reizen naar Hoi An, maak er maar kwart voor 7 van grrr! De bus was weer een prima bus, hij maakte ’s avonds nog 2 stopjes en karde daarna vrolijk door naar Hoi An, waar we om half 7 ’s ochtends aankwamen.
Onze overenthousiaste engelse buurvrouw konden we gelukkig afschudden bij het 1e hotel en zelf hebben we een prima hotelletje gevonden, Thien Thrung Hotel, vlakbij Hoi An Old Town!
Na even nog wat uurtjes slaap gepakt te hebben in het hotel gingen we Hoi An verkennen. Het is een heel schattig stadje met leuke kleine straatjes en kleine huisjes! Er wordt ook nog heel veel gefietst en je ziet ook overal waar je kijkt de Vietnamese hoed! Leuk leuk leuk!
Nog een hoogtepunt van de stad zijn de meer dan 200 tailors. Ze kunnen alles voor je maken; welke stof, kleur, kledingstuk je maar wilt en dat ook precies mooi aangemeten. Onze shophartjes begonnen alweer hard te kloppen en we hebben al veel leuke dingen gezien die we misschien wel willen laten maken. We zijn vandaag ook nog even met een brommertje naar het strand gereden, een prachtig langgerekt strand met helaas wel heel veel wind. Dus na 2 uurtjes zandvlagen overmeesteren was het wel weer mooi geweest en werd het strand bezet door alle Vietnamezen die massaal hun picknickkleedjes neerlegden om mini restaurantjes te maken. Leuk gezicht!

Zondag 13 april

Om half 8 werden we opgehaald door een minivan en afgezet bij een klein haventje waar de boot naar het Cham Island en kapitein Dan al op ons stonden te wachten.
De boottocht naar de 1e stop duurde ongeveer een uur en het was een vrij wilde tocht. Dit resulteerde in het feit dat bijna elke Vietnamese vrouw aan boord (en dat waren er echt veel vandaag) hun ontbijtje weer netjes in een geel zakje hadden gedeponeerd... Jeetje we hebben nog nooit eerder op zo’n kotsboot gezeten. Het was echt heel ranzig! Ik vond het echt knap dat Fem, zonder haar reispilletje, haar stokbroodje met la vais qui rit binnen kon houden.
Het was een topdag vandaag, de 1e stop was bij een visserseilandje met mooie groene rijstvelden en een pagoda waar de oude monnik theatraal op de gong bleef slaan. De tweede stop was het snorkelen met maskers van de intertoys die om de seconde besloegen en waar we onder water echt niks konden zien haha. Dit was dan even wat minder, maar ook wel weer erg grappig! De laatste stop was het Cham Island. Een paradijsje; een prachtig wit strand, groene heuvels op de achtergrond en een heerlijke blauwe zee. Hier hebben we gelunched en nog wat uurtjes vertoefd!
De boottocht terug verliep bijna kotsvrij en na een uurtje kwamen we weer aan in Hoi An.
Om 7 uur konden we onze op gemaakte slippers en schoenen ophalen die we gisteren hadden uitgezocht, yeeeh we konden niet wachten! Ze zijn super mooi geworden! En dat voor maar een paar dollar... oow we zijn vreselijk maar er gaat weer een doos naar Nederland :D
We hebben ons ook wat jassen laten aanmeten...

Maandag 14 april

Vandaag even lekker uitslapen tot 10 uur. Even heerlijk ontbijten bij een schattig tentje langs de rivier. Wat winkels afgelopen, wat (kleding)zaken geregeld, en toen een prachtige boottocht gemaakt op de rivier. In een heel klein bootje, met een heel klein vrouwtje die ons even een klein uurtje de rivier over peddelde. Het was geweldig, het is zo mooi hier; de mensen zijn mooi, de bootjes zijn mooi, de rivier is mooi en wij waren ook best geinig met onze Vietnamse hoedjes :p
Nog wat meer winkeltjes afgelopen, ze hebben hier weer zoveel leuke dingetjes, de doos is ondertussen een kist geworden :D
De dagen vliegen voorbij en nu zitten we alweer achter het gratis internet van het hotel ( de enige 2 goedwerkende computers bezet te houden hehe)!
Straks gaan we onze jassen ophalen... ooow we kunnen weer niet wachten!

• 14 April 2008 - 13:17

Marianne:

Hey Amsterdammertjes, wij zijn nu in hanoi en we gaan morgen op de boot naar halong bay, over drie dagen zijn we terug en dan gaan we naar laos. Dus komen we elkaar niet meer tegen?? X

• 14 April 2008 - 13:45

Anne:

*zucht* wat hebben jullie toch een relax leventje daar!! En heerlijk dat je daar zoveel kan shoppen!! LeukLeuk! :D

Kus Anne

• 14 April 2008 - 13:49

Ivar S;):

Vooral die man zonder tanden is top;)

Ik ben nog steeds jaloers op jullie.

Maart, wanneer kom je terug?

kus

• 14 April 2008 - 15:10

Rene:

Yeah, ik heb 't helemaal gelezen deze keer ;) haha!
    Dan zijn de foto's ook meteen wat logischer ;) haha!!

Maar ziet er weer leuk uit allemaal daar!!
    Veel succes weer daar!

kus Rene

• 14 April 2008 - 15:36

Sannie!!!!:

Hey fem en maart!! Ziet er weer goed uit! Sorry fem dat ik nogf geen mail terug gestuurd heb maar heb het echt een beetje heel erg druk. Was wezen stappen in hilversum en hele nacht doorgehaald, donderdag weer eens ouderwets uit in Adam en vrijdag naar een musical!! Ik moet ook nog de sportdagen organiseren wat tering veel werk kost maar goed het is dus 5 uur later bij jullie. Ik ga proberen een keer te bellen lijkt me leuk om jullie even te spreken. Ik moet nog 5 daagjes werken en dan heb ik ook eens lekker vrij;) haha 2 weken mei vakantie heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk! Dikke kus

• 14 April 2008 - 16:44

Bennie:

Hoi Bn-ers wat een mooi verhaal weer.
    De atractieparken zijn hier trouwens wel veel duurder hoor dus valt allemaal toch wel mee :P?

Wat staan jullie trouwens vroeg op altijd gaat dat wel? weet dat maartje het nooit echt prettig vond :P respect hoor ;)

Leuk trouwens dat je daar alles opmaat gewoon kan laten maken volgens mij hebben jullie als jullie thuis komen nog een paar extra kasten nodig in jullie kamers als dat zo een beetje doorgaat met al die lage prijzen en jullie inkoopkoorts:P

Veel plezier nog. dikke kus

• 14 April 2008 - 17:51

Amber:

Hi chika's

Ik heb echt t gevoel dat Vietnam een heel relaxed en mooi land is om te reizen...ik krijg door jullie verhaal helemaal de kriebels ( dus staat genoteerd op mn verlanglijstje :D)

En hoe voelde t om even in de voetstappen van de BN-ers te staan?? haha...echt geweldig!!
    strike a pose....and snap :D

als jullie terug zijn hebben jullie dus echt jullie eigen unieke kleding stillo....cool hoor
    hmmm Maart, als je nog niet weet wat voor een souvenier je kan meenemen voor je goede, lieve, aardige vriendin....''ik natuurlijk''......:D geintje

genietse weer verder!!!

liefs Amber XXX

• 15 April 2008 - 09:14

Saskia:

Whuahahahahaha, ik heb me echt rot gelachen over het potje met vet! Zie jullie al helemaal staan daar, hahaha
    En wat is dat nou weer voor kant van jou/jullie die ik niet ken?!? Krokodillen pesten.... manmanman, jullie moeten denk ik echt eventjes in rehab als jullie terugkomen, want hier mag dat niet he! Ik denk dat t nog wel evntjes duurt voor ik met Maart weer artis in wil (hebben we dat ooit gedaan?)

XXXXXXX

• 16 April 2008 - 08:38

Els:

Ik weet niet wie van jullie het altijd schrijft maar diegene heeft er aanleg voor. Ik zie alles voor me. Geweldig.

Mis jullie maar ben blij met Lena! DANK DANK.

Tot gauw.

Kus

• 16 April 2008 - 09:34

Steven:

lekker actief meiden! echt rielekst alweer 13 duiken!!!pff wil ik ook...
    geniet ervan en tot de volgende waarbenjij!
    kus

Koen

• 22 April 2008 - 08:53

Joy:

Heei Maartje !! :)
    Ik vond je smsje en je mailtje echt heel erg leuk!
    Ik zie dat je best bruin bent en het ziet er ook echt allemaal heel erg leuk uit. Ik hoop dat je snel weer terug komt en een keertje naar me wedstrijd komt kijken :)

Groetjes en kusjes Joy