Hue, Hanoi, Halong Bay & Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Femke Maartje - WaarBenJij.nu Hue, Hanoi, Halong Bay & Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Femke Maartje - WaarBenJij.nu

Hue, Hanoi, Halong Bay & Sapa

Door: Maartje en Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

24 April 2008 | Vietnam, Hanoi

Dinsdag 15 april

Vandaag zijn we precies 3 maanden op reis en hoe kunnen we dat beter vieren dan weer een doos naar Nederland te sturen hehe :D
Vanmorgen even de laatste jas opgehaald en het pak voor Fem. Ze moesten het nog iets bijwerken dus moesten we later weer terugkomen! Daarna zat hij uitstekend! Bij een dvd winkeltje even flink wat dvd's ingeslagen... echt een DVD walhalla! Voor we het wisten hadden we 34 dvd'tje... oops :D Het was dat er een exorcist-achtig meisje om ons heen aan het hangen was (niet helemaal 100) dat we niet de hele dag in de winkel bleven! Wegwezen dus!
Op naar het postkantoor, volbeladen! De doos werd gevuld en woog maar liefst 10,5 kilo...aaah! Arme papa en mama Leautaud, schuif de banken maar alvast aan de kant want over 3 weken is hij er!
Een engelse man op het postkantoor maakte ons nog even bang dat onze illegale dvdtjes niet mee mochten... we hebben de gok toch maar gewaagd en hopen dat alles heelhuids aankomt!

Woensdag 16 april

Vandaag vertrokken we met pijn in ons hart uit Hoi An om naar Hue af te reizen. Maar een klein stukje verder op de kaart en eigenlijk een klein raadsel of hier wel wat te beleven valt.
We zaten weer in een slaapbus (terwijl we overdag reizen) dus konden we alleen maar languit, maja we mogen niet klagen! volgens het programma zouden we pas rond half 1 daar aankomen, maar om 11 stonden we al voor een hotel in Hue... weird!
En nu? Uhm volgens wat Nederlandse meiden, die we in Hoi An hadden ontmoet, was de markt er leuk dus gingen we daar maar naartoe! Het eerste gedeelte van de wandeling kregen we lichtelijk Songkla verschijnselen... wat doen we hier? Er was echt niemand op straat...
De enige twee jongens die op straat waren wilden wel even love met ons maken... ieulgh Go Away!! Snel doorgelopen langs de rivier, overgestoken over een hele drukke brug waar alleen maar fietsers en brommertjes overheen mogen, geen auto's allowed!
De markt was niks aan... was gewoon een locale stinkmarkt :p Alleen maar etenswaren en vrouwen in pyjama's en ja die stinken in die warmte.... het eten dan he!!
Gegeten bij Little fish, waar de visjes in veelste kleine kommetjes op de tafels staan.. het doet zijn naam eer aan...heel sneu :(! Daarna met een brommermannetje (vanaf nu onze Hue vriend) naar het Citadel, ach je moet toch wat :D Wat mooie oude monumentale gebouwen en hele grote goudvissen die Fem uiteraard weer even moest voeren :) Een prachtige Vietnamese dans en zangshow bijgewoond, met 5 man publiek in totaal! De draken zagen er prachtig uit maar beeldden wel een hele aparte paringsdans uit... :eek:
Nog wat leuke spontane plaatjes geschoten :lol: en nieuwe vrienden gemaakt :p
's Avonds gegeten bij Le Carambole, stond in de Lonely Planet, een heerlijk kaasplateautje... mijn kaashonger is weer voor even gestild. En terug met cyclo's terug naar het hotel. Het zit best lekker in zo'n fietstaxi.. maar echt tof voel je je niet!

Donderdag 17 april

Vandaag gingen we met onze Hue vriend op motorbike-tour door Hue. We waren benieuwd of het dan toch nog best een leuke/mooie stad zou zijn!
We begonnen bij een tempel, heel vredig gelegen in een bos, waar de monikken bezig waren met hun ochtendgebed. Leuk tafereeltje vooral ook met alle biddende mensjes op hun knietjes eromheen.
Volgende stop was bij souvenierwinkeltjes langs de weg waar ze allerlei kleuren wierook verkochten! Een leuk gezicht!
Daarna door naar de Tomb of Tu Duc. Een groot complex met allerlei tombes van koningen of kinderen daarvan! Het was ons niet bepaald duidelijk, er was nergens informatie; alleen door het afluisteren van Nederlandse toeristen en hun gids kregen we beetje een idee! Daarnaast was het bloedverziekend heet en met de nodige miscommunicaties tussen deze twee aapjes was het heel snel wegwezen daar!! Geen groot succes dus :D
Door naar een bunker hoog op een berg met prachtig uitzicht, ook weer vlakbij Laos. Onze Hue vriend deed heel erg zijn best om ons in het engels van alles te vertellen, maar veel verder dan American, Vietcong en cooking :doubt: kwawen we niet! Uh Solly!
We reden op prachtige smalle weggetjes langs groene velden met graven en langs leuke huisjes, heel leuk! We stopten bij een Katrina...? een Batrina...? ooow een Arena! Ja leuk leuk en weer door!
We reden over een hele lange treinbrug waarnaast een piepsmal strookje was voor de brommers... aah heel spannend. Ik durfde bijna niet te bewegen, maar onze chauffeurs zijn geslaagd voor de test, ze kunnen er wat van!:cool:
Langs de Thien Mu Pagoda door naar de countryside. Dit was geweldig, we reden met de scooters over smalle weggetjes door prachtige groene velden! Nog even een japanse (slaap)brug meegepakt en langs een stuk rivier waar allemaal mensen in woonboten wonen. Het was een geslaagde tour!

We werden gedropt in het centrum om even een lekker broodje te gaan nuttigen. Heerlijk hoe wij soms kipjes zonder kopjes kunnen zijn; na 10 minuten kwamen wij er pas achter dat we in een Nederlands restaurantje zaten met overal oranje vlaggetjes hehe :lol:! Vandaar dat er zoveel nederlanders om ons heen zaten. Het restaurant heet Ushi (Ushi says Hi) en Wendy van Dijk hing aan de muur en de enige echte Ushi heette ons welkom, grappig!
In het hotel nog even op internet gezeten totdat de bus kwam om ons naar Hanoi te vervoeren! Deze bus was echt een vrieskist, vooral voor mij omdat ik bovenin en in het midden lag en er van 2 kanten met een dodelijke airco op mij geblazen werd....brrrr... gelukkig waren er extra dekentjes!:idea:
De bus was verder prima, al lagen er in het gangpad ook allemaal mensen gewoon op de grond...comfortabel uhum... en werd er heel druk en luidruchtig gediscussieerd over deze fijne grondplekken door de buschauffeur... geen idee wat er nou precies aan de hand was!?
Maar lichtjes uit en slapen maar!

Vrijdag 18 april

Om half 7 kwamen we in Hanoi aan en het eerste wat ik boven mijn hoofd had hangen was een vreselijk slecht sprekend rottig Vietnamees ventje! Daar word je niet vrolijk van hoor als je net wakker wordt! Uiteraard wilde hij ons weer naar een of ander hotel lokken... maar aangezien we hem echt niet konden verstaan hebben we maar samen met twee Deense meiden een taxi gepakt naar het gebied waar we wel heen wilden! Uitgekomen bij het Real Darling Cafe Guesthouse vlakbij het Hoan Kiem Lake. Een beetje de omgeving verkend, wat is het al druk zeg zo 's ochtends vroeg! Kleine volle straatjes met heel veel brommers! Op pad gegaan naar de Dong Xuan Market, volgens de Lonely Planet een leuke markt voor toeristen...
Toen wij daar aankwamen leek het op een stationshal van 3 verdiepingen met heel veel spullen en nog veel meer mensen... gekkenhuis! Het was ook meer een inkoopmarkt voor de plaatselijke winkeliers want alles zat in grootverpakkingen en we moesten constant dekking zoeken voor vuilniszakken en kruiwagens vol spullen! Oke genoeg gezien, we wilden rust! En dat kregen we in de Megastar Cineplex, een mooie grote internationale bioscoop, yeeeh! Het was nog even lastig komen daar, aangezien de achtelijke motorbike-persoontjes eerst geen idee hadden waar het was, en ons daarna ook nog eens probeerden af te zetten! Zout op! :evil:

De film Step Up 2 was leuk, de popcorn lekker en de stoelen heerlijk; we kunnen er weer tegenaan! Morgen Halong Bay :D

Zaterdag 19 April & Zondag 20 April

We gaan twee dagen naar Halong Bay! Dit gaan we doen met een boot waarop we ook gaan overnachten. Aangekomen in de haven liggen daar allemaal super mooie grote boten. Ze gaan hier op het water net zo te werk als dat ze in de stad doen. Ze gaan gewoon met hun grote boten, botsen hier en daar tegen een andere boot aan, roepen wat duwen wat en uiteindelijk liggen ze goed, klaar om te gaan. We stappen met 12 man op een luxe boot en krijgen meteen een suite aangewezen. Deze is nog mooier dan de gemiddelde hotelkamer dus dat begint goed! We varen een paar uur door een bijna onwerkelijke omgeving. Het is echt super mooi, meer dan 3000 limestone eilanden liggen daar voor de kust. Dan komen we aan in een soort van baai waar we niet bepaald de enige boot zijn :D. Maar de andere boten zijn allemaal net zo mooi als die van ons dus het is een plaatje! We gaan van boord om een grot te bezoeken. De grot is gigantisch groot en ze hebben overal leuke gekeurde lichten op gehangen. Vroeger woonde er draken in de grot (echt waar!) en als je goed keek zag je ze ook overal van steen zitten. Al met al, het is de mooiste grot die we tot nu toe hebben gezien.
Daarna staat kayakken op het programma, Maart & ik zijn niet echt fan van het kayakken dus het wordt een kort rondje. Terug van het kayakken gaan we weer aan boord, we varen nog een stukje en daarna leggen we aan voor de nacht. Na het eten wordt er een karaoke dvdtje opgezet en gelukkig is er een Chileense jongen die hier wel raad mee weet. Na een uurtje houden we het voor gezien en gaan we naar het bovendek. Na twee uur zingen (!) stopt ie er ook mee.
Volgende ochtend worden we om half 8 gewekt voor het ontbijt. Vandaag varen we terug naar de haven, weer heel mooi, alleen het weer is wat minder dus we hebben geluk gehad gisteren! We worden terug gebracht met een busje naar ons hotel, het was een geslaagde en goed geregelde trip.

Maandag 21 April

Gisteravond hadden we al geinformeerd voor een Chinees visum, de man vertelde ons dat het 4 dagen zou duren, we een ticket China in moesten laten zien, een hotel waar we zouden verblijven en een ticket China uit. Wat een gedoe! Nog even op internet gekeken en vonden daar een verhaaltje over een Chinees visum wat in 1 dag klaar was in Hanoi. Dus wij 's ochtends vroeg op, een motorbike aangehouden en ons naar de Chineze ambassade laten brengen.
Bij aankomst werd ons meteen verteld dat we een pasfoto nodig hadden, de ambassade zou pas over een half uurtje open gaan dus we vroegen onze motorbike driver of hij wist waar we een foto konden maken. Enthousiast brabbelde hij iets van; "Ah yes, photo!, I know, Ho Chin Minh, 30 minutes back" Wij met z'n tweetjes achterop en daar gingen we, maar de beste man dacht dat we in dat half uurtje wachten nog wat foto's wilde maken van de stad, dus aangekomen bij het Ho Chin Minh museum (aha .. dat zei ie dus)
begrepen we dat dit niet de plek was om pasfoto's te krijgen. We lieten de pasfoto's in Maart d'r portomonee zien, na een half uurtje kijken en wijzen op de foto's reden we weg bij het museum. Veel belovend was 't niet maar (toevallig) zagen we aan de overkant een kodak winkel, wij wijzen en dat begreep ie wel, dus omdraaien en 2 minuten later was een mooie Maart (Witte crimineel; altijd leuk pasfoto's :p) het resultaat!
De bioscoop was erg goed bevallen vorige keer en aangezien we toch nog een aantal uren moesten wachten leek 't ons een goed plan om een filmpje te pakken. Terug was het verkeer inmiddels alweer aardig druk geworden en was het tijd om de monddoekjes uit te proberen die we hadden aangeschaft. Dus helmpjes op .. monddoekje voor .. net echt! :cool: Helpt wel iets tegen de stank maar het is ook wel erg warm je eigen adem in je gezicht, met de aziatische temperaturen niet echt een succes maar voor, zoals Maart zei; bij Bennie achter op de motor is het denken we wel lekker. Als we nog achterop mogen met die mooie doekjes ;)
Terug bij het hotel wilde we het wel even vastleggen, dus betaalde we de motordriver een paar duizend dong om ff te lachen en vroegen een chineze toerist om een fotootje te maken. Nou .. en die weten wel hoe ze een foto moeten maken; van opzij, inzoemen, uitzoemen, van voren, ow, nog 1 van voren .. Er zit in iedergeval een goede bij :D !
We vertrekken met de trein naar Sapa, een bergdorpje in Noord-Vietnam. We worden met de taxi naar de trein gebracht en daar laten we onze ticket zien. Ah you lucky lucky! Omdat er mensen hebben gecanceld reizen wij eerste klas. Er komt zelfs een mannetje die ons brengt naar de juiste coupe .. pff wat kan een trein lang zijn! Lucky lucky .. niets lucky, lopen inmiddels al 10 minuten met een zware tas te zeulen langs de trein :x Maarr .. de uitgerekte spieren, pijnlijke schouders & ruggen zijn we snel vergeten als we onze coupe zien! Wat een luxe trein; schoon, zachte bedden, warme dekens, tandenborstel, airco alles! En als de trein begin te rijden zitten we nog steeds maar met z'n tweetjes, ideaal dus! Alleen hebben we iets te vroeg gejuicht, er komt een vrouwtje van de trein die ons verteld dat we tassen moeten pakken en mee moeten lopen. Ow jee .. moeten we dan toch nog uit de 1ste klas? Maart loopt mee en ziet dat we in een zelfde cabine moeten liggen alleen met twee oude mensjes. De trein vrouw zegt nog het bekende 'same same' maar als we dan toch worden verwend met eerste klas dan kunnen we ons ook zo gedragen ;)! Dus we wijzen op onze tickets en naar de bed nummers en 't vrouwtje geeft het makkelijk op. Mooi! We mogen blijven in ons prive vertrekje :badgrin:

Dinsdag 22 April

We hoopte dat de trein vertraging zou hebben maar helaas om 5 uur kwamen we al aan! Met de bus reden we anderhalf uur naar Sapa, dat beloofde al veel goeds; wat een mooie omgeving!
In ons hotel aangekomen krijgen we een ontbijtje en een kamer toegewezen waar we nog even kunnen douchen voor we vertrekken. Om half tien worden we opgehaald door onze gids, we zijn vandaag met z'n drieen; wij en nog een man uit Denemarken. Nou ja, met z'n drieen .. buiten staat een hele groep klaar om ons te vergezellen met de tocht naar hun dorpje. Dus samen met 6 kleine meisjes, 3 moeders en een baby beginnen we aan onze tocht. Maart vraagt na een half uurtje of het nog ver is, nee hoor, het is nog maar twee uurtjes :shock:! We dachten dat het dichtbij zou zijn en hadden ook niets te drinken mee maar gelukkig is het goed bewolkt. De omgeving is echt schitterend; mooie bergen, ontelbare rijstvelden, precies zoals op de plaatjes!
Onderweg maken de kinderen vanalles voor ons, paardjes van takjes, bloemen kransen voor om je hoofd, bloemetjes voor in je haar, na twee uur lopen zijn we getransformeerd in een wandelend bloemstuk :D
De moeders lopen ook erug dichtbij, als je je arm iets te fanatiek uitzwaaid raak je ze al en ik trap ze ook meerdere keren op hun hielen, solly! Bij elk glibberig stukje onze handen vast, het is lief maar eigenlijk is het gewoon manipulatie. Aangekomen bij het dorpje krijgen we lunch en voor de lunch roepen ze al; 'you remember me' en 'you buy something from me' .. Eigenlijk wisten we het al maar je wil graag geloven dat ze echt heel lief zijn en aardig. Na de lunch 'moeten' we wel wat armbandjes en oorbellen aanschaffen. We kopen van degene die de hele tijd met ons mee zijn gelopen. Als ik genoeg heb en niet meer wil kopen duwt mama d'r te schattige meisje naar voren die de zelfde oogjes heeft als de gelaarsde kat .. tsja als je dan nog voet bij stuk kan houden ben je echt wel een bikkel. Daarna lopen we door naar het volgende dorpje, nu lopen er nog een paar met ons mee en gelukkig zijn die ook echt aardig. Ondanks dat we nu niets meer van ze willen we nu niets meer van ze kopen (al proberen ze 't nog wel ons wat meer aan te smeren).

Woensdag 23 April

Regen!! Maar het mag de pret niet drukken. Vandaag gaan we naar CatCat. Nu beter voorbereid beginnen we aan onze wandeling van 1,5 uur. Met een andere gids, wel net zo mooi gekleed, een Duitser en een Engelse jongen gaan we op pad. Ze dragen hier bijna allemaal de traditionele klederdracht. En we krijgen niet de indruk dat het alleen voor de toeristen wordt gedaan, gelukkig :D Ziet er echt heel leuk uit. Ook hier zijn weer heel veel kleine kinderen, blijkbaar een erg vruchtbaar volkje ;). En leeftijdschatten is echt gevaarlijk, denk je nog aardig te zijn ... uhmm denk 35 .. (omdat ze een kleine baby hebben) terwijl ze eruit zien als 50 (dacht eigenlijk dat het oma was) zijn ze pas 28! En heeft ze al 4 kinderen .. 'maar dat was dan wel de laatste hoor'!
Ook de honden & katten zijn hier vruchtbaar want je ziet overal puppy's en kleine kittens lopen .. gelukkig zijn we ver van huis en is meenemen onmogelijk!
Dit pad is beter te bewandelen, het is een stuk minder geglibber dan gisteren, alleen zitten we bijna de heletijd in de (regen)wolken. Het uitzicht is dus niet optimaal maar het is alsnog een leuke wandeling.
We hebben 's middags nog even lekker appeltaart gegeten en warme chocolademelk gedronken. 'T is namelijk best koud hier en met die mist & regen krijg je er spontaan zin in!
We vertrekken weer met de trein naar Hanoi, deze keer geen 1ste klas helaas. Zelfs niet eens de trein die we zouden moeten hebben .. iedereen stapt in SP2 wat ook op onze ticket stond. Maar met je ticket haal je een nieuwe instap-ticket (heel normaal hier) en op deze ticket staat opeens SP4. :? Wij snappen er niets van en vragen bij elke deur (lange trein --> dus dat zijn er nogal wat!) waar SP4 is. Iedereen wuift een beetje vaag naar rechts. Aan het einde van de trein zijn we nog steeds niet bij SP4. Blijken we aan de overkant van het spoor te moeten in een trein die vergeten lijkt, leeg, donker is en er afgekeurd uitziet .. neuuu ik wil niet!! Gelukkig ben ik met Maart, die 't wat minder erg vindt, en liggen uiteindelijk op goede bedden alleen in een bijna verlaten trein.
's Nachts kijk ik een paar keer naar buiten en vraag me de heletijd af wanneer ie nou eens gaat gassen. Dan realiseer ik me opeens dat het maar 300 kilometer is van Sapa naar Hanoi, en hij doet er 10 uur over! Dus op ons dooie gemakje schuiven we rustig richting Hanoi, waar we om 5.30 uur vanochtend aankomen.

• 24 April 2008 - 10:20

Ria Kors:

hey maartje heb eindelijk even tijd om jullie side weer eens te bekijken, nog bedankt voor je kaart en nog veel pleizier in het verre oosten
    groetjes ria en de rest

• 24 April 2008 - 17:58

Mama Netty:

Hoi lieverds,

Het heeft weer even geduurd maar toch weer hardstikke leuk. Wat een prachtige hut aan boord van die boot zeg.
    Dikke kus van papa henk en mij.

• 24 April 2008 - 18:11

Judith:

He lieve soesie en fem,
    Wat een super leuk verhaal weer en wat staan jullie leuk op de foto's!! Vooral de doekjes zijn geweldig.
    Lieve groetjes van Andre, Judith en Chris

• 24 April 2008 - 18:45

Bennie:

Sorry weer niet de eerste met me nieuwe werk ben ik helaas niet meer zo vroeg klaar :P

Het is nog wel leu toch afgezien van hue dat is wel een dood plaatsje zoals jullie dat beschrijven.
    Toch mooi dat er ook nog wel goed geregelde trips zijn als in Halong bay.

Wat zie ik nu ik kom er ook in voor:D en na jullie foto's even te hebben bekeken voornamelijk die van de monddoekjes vraag ik me wel beetje af of dat echt lekker is maar jullie mogen ze wel ophouden hoor :P zit toch een helm overheen haha en Fem, hij is nu helemaal gemaakt dus volgende keer dat je achterop gaat zal er niks mee gebeuren haha wat een feest toen he :P.

ik wist helemaal niks van jullie china plannen af trouwens hebben jullie dat daar besloten? en HOELANG BLIJVEN JULLIE NOU NOG WEG:(.

Jullie blijven trouwens wel goed in het vroeg opstaan ritme, ik ben onder de indruk hoor ;)

Hele dikke kus van mij en groetjes van Brenda.
    (verschil moet er toch wel blijven he van wie jullie de dikke kus krijgen :P)

• 26 April 2008 - 10:59

Sanne L:

Hey girls!!! Ziet er wederom goed uit, ik denk dat ik mijn reisplannen toch ook maar een beetje omgooi en die kant op ga :) Echt mooie foto's weer en een leuk verhaal! Jullie hebben veel gedaan in ieder geval! mis jullie xx

• 02 Mei 2008 - 12:20

Inge:

wauw wat een mooie foto's zitten hierbij: maart piraat, maan,sapa, sapa meisjes en de kroontjes,terugweg Halong. super!!